Επικίνδυνα βακτήρια σε κατάσταση ύπνωσης προκειμένου να επιβιώσουν από τα αντιβιοτικά

Ιατρική έρευνα

Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης ανακάλυψαν ότι παθογόνα βακτήρια μπαίνουν σε κατάσταση ύπνωσης προκειμένου να αποφύγουν την επίθεση των αντιβιοτικών που προσπαθούν να τα καταστρέψουν.

Παρότι είναι γνωστό ότι τα βακτήρια έχουν την ικανότητα να αναπτύσσουν ανθεκτικά στελέχη στα αντιβιοτικά, δεν έχει δοθεί η δέουσα σημασία στο γεγονός ότι ένας μικρός αριθμός βακτηρίων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται μερικά από τα πιο επικίνδυνα παθογόνα, μπορεί να εμφανίσει ανθεκτικότητα στις αντιβιοτικές θεραπείες χωρίς να βασίζεται σε αυτά τα ανθεκτικά στελέχη.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης σύμφωνα με όσα ανέφεραν στην επιθεώρηση «Science Signaling», εντόπισαν παραδείγματα κάποιων παθογόνων βακτηρίων που πέφτουν σε ύπνωση, μέχρι να παρέλθει ο αντιβιοτικός κίνδυνος.

«Μελετήσαμε βακτήρια E.coli τα οποία απομονώθηκαν από λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος που είχαν αντιμετωπιστεί με αντιβιοτικά και υποτίθεται ότι βρίσκονταν υπό έλεγχο. Κάποια στιγμή τα βακτήρια ξυπνούσαν και άρχιζαν να εξαπλώνονται και πάλι» εξήγησε ο καθηγητής Κεν Γκέρντες από το Τμήμα Βιολογίας του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης, που ήταν ο ένας εκ των δύο επικεφαλής της νέας μελέτης μαζί με τον Μπόρις Μάτσεκ του Πανεπιστημίου του Τίμπιγκεν στη Γερμανία.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια νέα μέθοδο προκειμένου να μελετήσουν τι συμβαίνει σε βακτήρια που μπαίνουν σε κατάσταση ύπνωσης και κρύβονται εντός του οργανισμού. Ανακάλυψαν ένα ένζυμο στα «κοιμισμένα» βακτήρια το οποίο αποτελεί τον καταλύτη για να περάσει το βακτήριο σε κατάσταση χειμερίας νάρκης και τελικώς να αποφύγει την επίθεση των αντιβιοτικών ουσιών.

«Η ανακάλυψη αυτού του ενζύμου αποτελεί καλή βάση για τη μελλοντική ανάπτυξη αντιβιοτικών τα οποία θα είναι σε θέση να εντοπίζουν και τα βακτηριακά κύτταρα που βρίσκονται σε κατάσταση ύπνωσης ώστε να τα εξοντώνουν» σημείωσε ο καθηγητής Γκέρντες.

Κατέληξε λέγοντας ότι «το ένζυμο που εντοπίσαμε θέτει σε λειτουργία ένα ‘πρόγραμμα επιβίωσης’ το οποίο σχεδόν όλα τα βακτήρια που προκαλούν νόσους χρησιμοποιούν τόσο για να επιζήσουν στη φύση όσο και για να αντέξουν τις επιθέσεις των αντιβιοτικών εντός του οργανισμού.

Η ανάπτυξη ενός αντιβιοτικού που θα στοχεύει αυτό το γενικό πρόγραμμα επιβίωσης θα αποτελέσει ένα τεράστιο βήμα ενάντια στην ανθεκτικότητα των βακτηρίων στις αντιβιοτικές ουσίες».

ΠΗΓΗ

Αντιβιοτικά

Theme by MyThemeShop.

Bad Behavior has blocked 1598 access attempts in the last 7 days.

%d bloggers like this: